Μέσα στο Επταπύργιο, στους κελιά του Γεντί Κουλέ, φτωχοί κρατούμενοι υπέφεραν και η ιστορία τους έχει μείνει ζωντανή στους στίχους του παραδοσιακού τραγουδιού που μιλάει για τις ελπίδες που έχουν σβήσει. Το Γεντί Κουλέ, γνωστό και ως Επταπύργιο, στέγασε τους θρήνους και τις κραυγές των κρατουμένων κατά τη διάρκεια των δικτατοριών και των δύσκολων περιόδων της ιστορίας της Ελλάδας.
Κάπου στα 1925, ο διαβόητος ληστάρχος Μήτρος Τζατζάς και ο μελλοντικός ηγέτης του ΚΚΕ, Νίκος Ζαχαριάδης, μοιράστηκαν τα ίδια κελιά. Οι ιστορίες τους ενέπνευσαν θρύλους που ακόμα και σήμερα κυκλοφορούν. Ο Μήτρος Τζατζάς, τελευταίος από τους ληστές που λυμαίνονταν την ελληνική ύπαιθρο, είχε προδοθεί και συνελήφθη. Περιγράφεται ως ο Δον Ζουάν των ορέων, καθώς η παράνομή ζωή του ξεκίνησε από την λιποταξία του κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας.
Ο Τζατζάς δραπέτευσε από το Γεντί Κουλέ τον ίδιο χρόνο, μεθόδευσε τη φυγή του με τον φίλο του Δημήτρη Μπουρλή. Αν και η απόδραση του Τζατζά είχε γίνει πρωτοσέλιδο, η δραπέτευση του Ζαχαριάδη παραμένει λιγότερο γνωστή. Γεννημένος το 1902, ο Ζαχαριάδης, κρατούμενος με άλλους 12 για προσπάθεια αυτονομίας της Μακεδονίας, χρησιμοποίησε μια πανούργα στρατηγική για να δραπετεύσει, μπαίνοντας στο πλήθος των επισκεπτών. Μεταμφιεσμένος και φρεσκοξυρισμένος, κατάφερε να ξεφύγει.
Η ζωή και τα βασανιστήρια που υπήρξαν στο Γεντί Κουλέ συνεχίζουν να αποτελούν ένα φρικτό κομμάτι της ιστορίας της χώρας. Από το 1987, αποκαλύφθηκαν απάνθρωποι τρόποι βασανισμού κρατουμένων και εκμετάλλευση από τους δεσμοφύλακες. Σήμερα, τα ερείπια του Γεντί Κουλέ παραμένουν, υπενθυμίζοντας τις άθλιες συνθήκες που επικρατούσαν εκεί.
Ο Μήτρος Τζατζάς θα έχανε τη ζωή του πέντε χρόνια αργότερα, σε συμπλοκή με τις δυνάμεις της αστυνομίας. Η ληστοκρατία υποχώρησε, αλλά οι ληστές δεν εξαφανίστηκαν, συνεχίζοντας με άλλες μορφές. Όπως αναφέρει ο ποιητής Μανώλης Αναγνωστάκης, η αίσθηση της απογοήτευσης και της εγκατάλειψης παραμένει κυρίαρχη.
Η ιστορία του Γεντί Κουλέ είναι μια ζωντανή μνήμη που συνδυάζει πολιτικούς κρατούμενους, ληστές και μια θλιβερή εποχή που η βία και η καταπίεση κυριάρχησαν. Πηγή: ethnos.gr