Η κατάσταση στην αγορά πετρελαίου επηρεάζεται σημαντικά από τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, ιδίως από τη συνεχιζόμενη αντιπαράθεση Ισραήλ – Ιράν και τις επιθέσεις των Χούθι. Το Ιράν παράγει περί τα 4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου καθημερινά, εκ των οποίων περίπου τα μισά εξάγονται, κυρίως προς την Κίνα. Ωστόσο, η παραγωγή έχει επηρεαστεί από τη λιβυκή κρίση, με τη Λιβύη να διακόπτει την παραγωγή της τον Σεπτέμβριο.
Η τιμή του αργού πετρελαίου που καταγράφηκε πρόσφατα ανήλθε στα 79,65 δολ. το βαρέλι, με αυξήσεις στα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για τον τύπο Brent και το West Texas Intermediate. Παράλληλα, οι ναυλωτικές τιμές των VLCC έχουν αυξηθεί σημαντικά, και αυτό σχετίζεται με την πρόοδο της αγοράς που ανακάμπτει από την καλοκαιρινή ύφεση, ενώ οι εντάσεις στην περιοχή ενέχουν και πρόσθετο κίνδυνο.
Οι επιθέσεις των Χούθι, όπως η πρόσφατη επίθεση σε ελληνόκτητο τάνκερ, έχουν προκαλέσει ανησυχία στην αγορά, και οι διοικητές ναυτιλίας εκδίδουν νέες οδηγίες για να μειώσουν τον κίνδυνο επιθέσεων. Σύμφωνα με τη Joint International Security Group, τα πλοία θα πρέπει να εξετάσουν τη δυνατότητα αλλαγής πορείας και ταχύτητας, προκειμένου να διατηρήσουν τη δική τους ασφάλεια.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι διελεύσεις μέσω του στενού Bab el Mandeb ήταν μειωμένες τον Σεπτέμβριο, γεγονός που ενδέχεται να σχετίζεται με τις πρόσφατες επιθέσεις. Αν το Ιράν αποφασίσει να κλείσει τα στενά του Ορμούζ, οι συνέπειες θα ήταν καθοριστικές για τις global ροές πετρελαίου και για την οικονομία. Μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές, αλλά και σε εμπλοκή ξένων δυνάμεων.
Πηγή: ethnos.gr