Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επιδιώκει να αναδείξει την ασφάλεια στον ελληνικό σιδηρόδρομο μέσω της δημιουργίας ενός νέου φορέα, με τον τίτλο «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας». Ο στόχος είναι η ενοποίηση τριών σιδηροδρομικών εταιρειών — του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ — υπό μία ενιαία ομπρέλα, κάτι που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2025. Η κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής στη χώρα έχει αποδείξει ότι η ασφάλεια δεν υπήρξε ποτέ προτεραιότητα, με οδυνηρές συνέπειες, όπως το πρόσφατο δυστύχημα στα Τέμπη.
Η διαδικασία δημιουργίας του νέου φορέα περιλαμβάνει τη συνεργασία με έναν τεχνικό σύμβουλο, ο οποίος θα αναλάβει τον σχεδιασμό και την πιστοποίηση σημαντικών συστημάτων ποιότητας. Ο σύμβουλος θα επεξεργαστεί και τις διαδικασίες ασφαλείας, με στόχο να διαφοροποιηθούν και να βελτιωθούν οι εσωτερικοί έλεγχοι.
Η υφιστάμενη κατάσταση των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα είναι προβληματική, με αρμοδιότητες που μοιράζονται μεταξύ τριών δημόσιων εταιρειών, χωρίς σαφή διαχωρισμό ευθυνών. Ο ΟΣΕ, διαχειριστής υποδομής, είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία και τη συντήρηση ενός δικτύου 2.200 χιλιομέτρων. Η ΕΡΓΟΣΕ έχει ως αντικείμενο την κατασκευή νέων γραμμών, ενώ η ΓΑΙΑΟΣΕ διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία και το τροχαίο υλικό.
Η νέα εταιρεία θα έχει πλήρη ευθύνη για τη διαχείριση του τροχαίου υλικού και θα προγραμματίσει στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο έως τον Ιούνιο του 2025. Ο μηχανισμός παρακολούθησης των επιδόσεων θα είναι βασισμένος σε συμφωνημένα κριτήρια που θα επιτρέπουν την καλύτερη λογοδοσία.
Η επιτυχία της ενοποίησης και η βελτίωση της ασφάλειας εξαρτάται από τη δυνατότητα υλοποίησης στρατηγικών που θα ενισχύσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες του προσωπικού. Η αναδιάρθρωση αυτή έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και ελπίζεται να θεραπεύσει τις χρόνιες παθογένειες του συστήματος.
Πηγή: ethnos.gr